HoogbegaafdheidSpecifieke aandacht voor de meerbegaafde leerling | |
Doelen
DoelgroepWij richten ons op leerlingen die behoefte hebben aan een aangepast leerstofaanbod, omdat het reguliere leerstofaanbod te weinig uitdaging biedt. Dit zijn meerbegaafde leerlingen, die in sterke mate beschikken over de leer- en persoonlijkheidseigenschappen die kenmerkend zijn voor kinderen met een zeer hoge intelligentie, zoals:
Persoonlijkheidseigenschappen van deze meerbegaafde kinderen kunnen zijn:
SignaleringWij signaleren meerbegaafde leerlingen liefst zo vroeg mogelijk. We beginnen hiermee in groep 1-2. Door de leerlingen in een vroegtijdig stadium op te sporen, kunnen we vanaf het begin inspelen op de mogelijkheden van deze leerlingen en voorkomen we -zo mogelijk- problemen. Voor gesignaleerde leerlingen is meer onderzoek nodig. Dit onderzoek bestaat uit:
DiagnostiekMet de verzamelde gegevens stelt de HB specialist een handelingsplan op. In dit handelingsplan besteden we aandacht aan leeraspecten en -indien nodig- aan zelfbeeld-, omgangs- en werkhoudingsaspecten. We willen dat deze leerlingen aansluiting blijven houden met de groep. Het aanbod van de groep wordt compact aangeboden. Daarnaast werkt de meerbegaafde leerling met verrijkingsstof. De leerkracht geeft deze leerling wekelijks extra instructie/opdrachten. Hierna gaat de leerling zelfstandig, met behulp van een planning, aan het werk in de groep. De HB specialist heeft begeleidingstijd om vaardigheden hiervoor aan te leren en eventueel instructie te geven bij verrijkingsmateriaal zoals rekentijgers.
OnderpresteerdersOnderpresteerders zijn leerlingen die onder het niveau presteren dat op grond van hun capaciteiten verwacht mag worden. Signalen hiertoe kunnen van zowel de leerkracht, de ouder(s) of de leerling komen, zoals bijvoorbeeld motivatieproblemen of vluchtgedrag. Ook dan is extra onderzoek nodig in samenwerking met de intern begeleider. In het handelingsplan komt dan met name de nadruk te liggen op de pedagogische begeleiding.
| Begeleiding in groep 1-2De belangrijkste punten zijn:
Verrijkingsaanbod
Begeleiding in groep 3 – 8Per vakgebied schrijft de groepsleerkracht, per periode, een groepsplan voor de hele groep. Uitgangspunt hierbij is dat er in de klas op drie niveaus wordt gewerkt:
De leerlingen in de bovengemiddelde groep krijgen verrijkend lesmateriaal aangeboden van de methode (bijvoorbeeld: plus opdrachten bij taal en rekenen). De meerbegaafde leerlingen compacten de reguliere lesstof, zodat er tijd is om aan uitdagende reken- en taal opdrachten te werken zoals rekentijgers. Daarnaast werken zij uit het plusschrift. De leerkracht schrijft een handelingsplan, welke regelmatig wordt geëvalueerd en indien nodig wordt aangepast. De Specialist Hoogbegaafdheid begeleidt de leerkracht en indien nodig de leerling, bijvoorbeeld bij het aanleren van vaardigheden om zelfstandig aan het werk te kunnen.
|
Het SpectrumDocumenten | Onderwijs | Meer kleuren | Opvang |
ContactgegevensGroep 1 t/m 3Volkerakweg 1
Groep 4 t/m 8Breitnerhof 220 | Locatie | ||
Wij zijn een PENTA kindcentrum
Privacy verklaring Stichting Penta Op zoek naar een basisschool in Hoorn Kersenboogerd? | Vul hier alvast uw registratieformulier in | Vul snel ons aanmeldingsformulier in
|